mandag, januar 10, 2011

Gleden ved å väre besteforeldre / systue... :-)

Denne helgen hadde vi gleden av å ha barnbarn på overnattingsbesök.
Vi hadde kjöpt inn tegneblokk og krit, og lagt opp TV-program som kunne interessere små gutter på 5 og 7 år.

Det förste jeg fikk spörsmål om når de kom var om jeg hadde sydd ferdig grytelapper som jeg hadde lovet.
Jeg hadde sydd grytelapper til jul som vi brukte til intern lottogevinst i familien, men det var jo ikke 5-åringen som fikk disse, men hans mamma og pappa. Han ville ha sine egne, det trengte han når han skulle lage mat....
Vi dukket ned i boksen med stoffbiter, og sammen valgte vi ut 3 ulike stoffet som vi skulle bruke.
Jeg klippet og sydde 4 sider, med ulike rutemönster, la vatt i midten, og sydde sammen med hempe i ene siden.
Etter de var vrengt og ströket ble det en pyntebord rundt det hele, og så var det klart.
5-åringen var fornöyd, og jeg fikk godkjent.
Fikk höre at de ble innvigd samme kveld som han kom hjem, da de laget hjemmelagd pizza.  :-)

7-åringen ville ikke ha grytelapper, men kom etter en tids fundering frem til at han gjerne ville jeg skulle sy ham en veske. Dette prosjektet får jeg gå igang med til uken, det tar jo litt lengre tid enn grytelapper.

På lördagen var det grått vär, men vi hadde planlagt å gå tur og mate svaner.
Inne mot båthavnen ligger det mange svaner som trenger litt ekstra mat på vinteren når det fryser til.
Isforholdene  forandrer seg jo veldig fort her i Limhamn, og det som var helt tilfrosset sist helg hadde sprukket upp mye nå. Vi hadde en stor pose med brödbiter med oss, og gikk forsiktig i vei på det såpeglatte underlaget.
Svanene ventet, og vi kjempet med vinden, regnet og måsene med å kaste brödbitene til svanene.
Det ble kaldt på fingrene....
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar