torsdag, januar 13, 2011

Lappeteppe.. jeg ser snart bare firkanter... :-)

Hei

Nå er jeg godt igang med lappeteppet til barnebarna på Skjetten. (se bilde i slutten av siden)
Det har blitt  litt endringer underveis, men det er vel naturlig når man skal lage et slikt teppe for förste gang.
Fasongen har endret seg, og nå er jeg inne på 100 biter alt i alt.


Om dere vil se litt på hvordan prosessen er kan dere se på dette bildet:
Jeg starter med et rundt mönster i riktig störrelse, og klipper ut rundinger. En papp-plate blir lagt i midten av rundingen, og sömmemonnet blir ströket inn. Jeg tråkler fast dette så det ikke glir ut under prosessen.
Ny runde med strykejernet så det blir flatt, legger så en firkant (pappmall) i midten på biten, og stryker rundt denne slik at det blir en firkant med brettefliker.
Nå tar jeg en annen firkant, som består av et mönstret tynt stoff og vatt under, som er klippet litt mindre enn mallen jeg stryker etter og legger i midten av innbrettbiten.
Jeg syr et kryss på den firkanten jeg legger inn så den ikke förskyver seg.
Nå tar jeg knappenåler og setter fast disse to bitene i hverandre, slik at det blir lett å sy dem sammen.
Dette må gjöres for hånd, ellers vil hjörnene sprike, og  endene på innlegget synes.
Når 4 biter sys sammen dannes et "blomstermotiv" av de innbrettede kantene.Både forside og bakside på biten er klar, og det er bare å sy sammen alle sammen i det mönster man hadde laget.
Denne sömmen må også gjöres for hånd.
Om man syr vesker i denne teknikken er det noen som syr en ekstra söm med broderi over sömmen som syr bitene sammen, for å gjöre en sterkere flate, om man skal bäre tunge ting.

 Slik ser teppebitene ut nå. Jeg mangler 2 stykk beige/hvite til venstre, og 8 biter  beige med mönster i de åpne "hull".
Om teppet blir som dette til slutt blir det 10x10 biter i alt.
Mange av bitene er enda bare satt sammen med nåler, så det er litt jobb igjen för jeg er klar.
Min egen tidsramme var ca. påske, så jeg har enda god margin her...   :-)

I Limhamn er det tövär og ca. +1grad, og bare is overalt hvor man går. Det gjelder å gå forsiktig.

Hei så lenge.......

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar